انصاری: با خداوندپیمان بسته ایم امام را آنگونه که بود معرفی کنیم

حمید انصاری در جمع کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: همانطور که یادگار امام در مراسم تحویل سال نو در حرم مطهر دعا کردند، باید کدورت هایی که در میان یاران انقلاب پدید آمده، به عطوفت، مهربانی و همدلی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی طی سخنانی در روز شنبه، اظهار داشت: بهار فصل شکفتن و رویش است؛ اگر با چشم بصیرت به این تحول شور انگیز نگاه کنیم، میل به کمال مطلق را در همه جا می بینیم. همه موجودات تابع یک قانونمندی الزامی و مشیت خلقت خود،در مسیر تکامل قرار دارند.


وی با بیان اینکه انسان با توسل به ظرفیت ها و ابزار های درونی،برای انتخاب مسیر کمال خود آزاد است،گفت:علاوه بر توجه به ابعاد جسمانی ،انسان در بعد روحانی با توسل به عقل به عنوان مهمترین پیامبر درونی ،فطرت الهی و با هدایت پیام آوران الهی می بایست در مسیر کمال حقیقی و کسب فضایل  حرکت  کند.


انصاری با تاکید بر اینکه در دین اسلام، انسان در انتخاب مسیر خود آزاد است ،گفت: آنچه در بهار دل انگیز طبیعت قابل تامل است، این است که انسان خود را با چنین تحولی هماهنگ کند که همه اجزاء آن حمد و تسبیح خداوند را می گویند و همه در مسیر عشق به کمال مطلق هستند. همه ما نسبت به ایجاد تحول در درون و محیط پیرامون خود مسئول هستیم.


قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته با تلخی ها و شیرینی هایی همراه بود گفت: آنچه در سال گذشته روی داد تجربه های ارزشمند برای همگان داشت، تجربه ای که در مسیر نیل به آرمانهای انقلاب، ارزشمند و قابل تامل بودند.


وی نفی سلطه خارجی و نفی استبداد داخلی را دو سرفصل اعتراضی انقلاب عنوان کرد و اظهار داشت: بحمدلله در این دو هدف عمده انقلاب توفیق های زیادی حاصل شده است آنچه پارسال اتفاق افتاد ، در واقع تجربه ای دشوار در همین دو عرصه بود .در حوزه نفی دخالت بیگانگان به برکت خون شهیدان ،رهبری امام و هوشیاری مردم، دست بیگانگان  از کشور  قطع  شده است البته دشمنان بیکار ننشسته و برای منافع خود فعالیت می کنند.


وی افزود: 2500 سال رژیم شاهنشاهی، فرهنگ استبدادی را در کشور نهادینه کرد و انقلاب اسلامی آمد تا مردم را در جایگاه واقعی خود قرار دهد تا خودشان سرنوشت خود را به دست بگیرند. ما در عرصه نفی استبداد موفقیت ها و البته چالشهای فراوانی داشته ایم .قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با اظهار امید واری نسبت به آنکه مسئولان قدردان واقعی حضور مردم در عرصه باشند، ادامه داد: ما هنوز در تجربه فرایند مردم سالاری دچار چالشهایی هستیم که مردان و زنان زیادی هزینه آن را می دهند، بستر تحقق آرمانهای حضرت امام خمینی (س) را از رهگذر کسب توفیق درهمین چالش ها دانست.


انصاری در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه تکامل معنوی انسان در کسب فضائل معنوی و مکارم اخلاقی است، گفت: فلسفه بعثت انبیا ، ترویج مکارم اخلاق وصداقت، عدالت، حق جویی و ارزشهای معنوی و اخلاقی است. جامعه دینی،جامعه ای است که فضائل اخلاقی در آن تامین باشد. پرهیز از رذائل اخلاق و اتصاف به اوصاف انبیا گوهر دین را تشکیل می دهند. هدف اصلی انقلاب ظهور و بروز گوهر دین یعنی اخلاق در جامعه و از بین بردن ظلم و ستم بود.


قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مسائل مربوط به موسسه پرداخت و اظهار داشت: موسسه در سال گذشته به خاطر انتسابی که به امام دارد بعضا از نقد های غیر منصفانه و تعریض افراطیون بی نصیب نبود . قیل وقال هایی که به وجود آمد، قابل تامل است. آنچه مهم است این است که یاد و اندیشه امام و شاخصه های فکری امام به عنوان سنگ محک و عیار سنجش صحت و درستی رفتار و عملکرد کارگزاران نظام مطرح شد. تلاش جناح ها این بود که رفتار آنها به اندیشه های بنیان گذار نظام نزدیک باشد و هر کسی تلاش می کرد خود را به امام نزدیکتر نشان دهد.


انصاری با بیان اینکه امام نه به عنوان "خاطره" بلکه به عنوان اصلی ترین معیار سنجش رفتارها مطرح است و در این میان وظیفه کسانی که به نام امام کار می کنند سنگین تر جلوه می کند، خاطر نشان ساخت: در حال حاضر احساس نیاز به اندیشه های امام روز به روز بیشتر می شود و شاید هیچ روزی مثل امروز، جهان آماده دریافت درسهای امام نبوده است.


قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در ادامه اظهار داشت: در آغاز سال جدید یکبار دیگر پیمان می بندیم که ما امام را آنگونه که بود،نه آنگونه که این و آن می پسندند و نیازهای مقطعی و جناحی اقتضاء می کند، معرفی کنیم. امام را باید در همان جامعیت  خویش و نه با پر رنگ کردن بخشی و مغفول گذاشتن بخشی دیگر از اندیشه و سیره ایشان معرفی کرد.


وی گفت: باید به خروش امام علیه ظلم و ستم و بیداد در جبهه های خارج و داخل و عطوفت، رحمت و مهربانی پیامبر گونه امام در بین اصحاب و عامه مردم یکسان نگریسته شود. اگر قرار است شاخص های مورد نظر امام مبنای حرکت نظام باشد باید جامعیت آن بصورت کامل مطرح شود اگر گزینشی عمل شود، تمامیت نظام متضرر شده و چه بسا باعث رویگردانی نسل جوان گردد.


انصاری در ادامه با بیان اینکه موسسه سال گذشته علی رغم دشواریها، دستاورهای خوبی داشته است، گفت: توجه جدی به مخاطبین اینترنتی، بازشناسی نیازهای جدید، توجه به نیاز نسل امروز و استفاده از ادبیات موثر از جمله رویکردهای موسسه در سال پیش روی خواهد بود.


قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ادامه داد: انتقال آراء و اندیشه های امام به فضای مجازی و ترسیم تصویر امام در این فضا، فعالتر کردن رسانه تخصصی امام خمینی، تجهیز و راه اندازی موزه امام خمینی در حرم مطهر و  تهیه فیلم های مستند در خصوص زندگی و سیره امام از جمله برنامه های سال جاری موسسه است. متاسفانه در سالهای اخیر در کنار مستندهای موفق در برخی برنامه ها تلقی استفاده ابزاری بوده و باعث اعتراض و نگرانی یاران امام شده است.


انصاری با بیان اینکه با خداوند پیمان بسته ایم که امام را آنگونه که بود معرفی کنیم و هرگز از این خط مشی اصولی عدول نخواهیم کرد ،گفت: اگر بخواهیم برای پیشبرد منافع آن گروه و این جناح اندیشه امام را ابزار کنیم، این را خیانت به امام می دانیم.


انصاری گفت: امام روح معنویت، صفا، اخوت و یکرنگی و وحدت را در جامعه حاکم کرد باید کوشش کنیم که معنویت سالهای اول انقلاب به جامعه برگردد.


قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام اظهار داشت: همانطور که یادگار امام در مراسم تحویل سال نو در حرم مطهر دعا کردند، باید کدورت هایی که در میان یاران انقلاب پدید آمده، به عطوفت، مهربانی و همدلی تبدیل شود.


انصاری در ادامه با اشاره به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب گفت:کار مضاعف یکی از نیازهای جدی کشور است. مهمترین عامل عقب ماندگی کشورمان علی رغم منابع سرشار، ضعف در حوزه فرهنگ کار است. ملتی به اهداف متعالی می رسد که کار کند. امید است که این نامگذاری صرفا به همایش ها و مسائل ظاهری منتهی نشود.


وی با اشاره به کار مستمر و متراکم حضرت امام خمینی بر اساس یک برنامه ریزی دقیق حتی تا آخرین روزهای  عمر شریفشان در سن نود سالگی افزود: کار مبتنی بر برنامه ریزی لازمه کمال وتوسعه است و همه وظیفه شرعی داریم که این پیام را جدی بگیریم. کم کاری و بیکاری در فرهنگ اسلامی مشروع نیست. روح فرهنگ کار جدی و مضاعف باید در جامعه حاکم باشد.