۳تن ارنمایندگان تهران خواستار مناظره بااحمدی نژاد شدند

تابناک:پس از عدم برگزاری دومین نشست مشترک یارانه‌ای دولت و مجلس در عصر دیروز، این نشست به هفته آینده موکول شد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو این کمیته در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه در نشست اول کمیته مشترک دولت و مجلس درباره نقطه نظرات دولت بحث و بررسی شد، اظهار داشت: دولت مقداری از موضع پیشین خود پایین آمده و به جای درآمد 40 هزار میلیارد تومانی خواستار درآمد 35 هزار میلیارد تومانی است.

وی با اشاره به نامه احمدی‌نژاد به لاریجانی خاطرنشان کرد: در این نامه اصلا رئیس‌جمهور به موضوع درآمد 20 یا 40 هزار میلیارد تومان اشاره‌ای نکرده بود و در عوض مسائل جدیدی همچون پیچیدگی قانون مصوب مجلس و ابهام در آن را مطرح کرده بود که از نظر ایشان این قانون قابلیت اجرا ندارد.

به گفته وی نمایندگان مجلس در نشست مشترک با دولت، در پی آنند که دریابند دولت دقیقا چه می‌خواهد و آیا دولت واقعا با مشکلاتی برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مواجه است یا توهم مشکل دارد؟‌ و فاصله دیدگاه دولت و مجلس چیست؟

تشریح سناریوهای مختلف دولت در نشست کمیته مشترک با مجلس

مصباحی مقدم با بیان اینکه نمایندگان عضو کمیته مشترک دولت و مجلس خواستار سناریوهای مختلف دولت برای اجرای این قانون شده‌اند تاکید کرد: که بنای انتشار این سناریوها را ندارد.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی ادامه داد: در جلسات این کمیته می‌خواهیم ببینیم که دولت واقعا از چه محلی می‌خواهد 40 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند و این مساله چه آثاری و تبعاتی دارد.

او که می‌گفت هنوز نمایندگان در جلسه مشترک دولت مجلس به موضع‌گیری نپرداخته‌اند، یادآور شد که دولت به درخواست رئیس مجلس برای ارائه آمار تورم ناشی از درآمد 40 و 20 هزار میلیارد تومان هدفمند‌سازی یارانه‌ها پاسخی نداده است.

اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در قالب لایحه متمم بودجه

نماینده تهران در پاسخ به سوالی که به طرح نمایندگان حامی دولت برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و کسب درآمد 35 هزار میلیارد تومانی دولت از این محل اشاره داشت گفت: اصلا چنین طرحی قابلیت‌پذیرش در مجلس را ندارد. چرا که آیین‌نامه داخلی مجلس اجازه تغییر بودجه سالیانه را با ارائه طرحی از سوی نمایندگان نمی‌دهد واین اقدام تنها براساس لایحه از سوی دولت امکان‌پذیر است. چرا که درآمدهای دولت در قالب این اصلاحیه تغییر می‌کند و از این رو دولت ملزم به ارائه لایحه متمم بودجه است.

او که می‌گفت: زمینه ارائه لایحه از سوی دولت وجود دارد، ابراز امیدواری کرد تا در نشست آتی کمیته مشترک دولت و مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

منظورمان از مناظره با رئیس‌جمهور، دعوا نیست

مصباحی‌مقدم که پیش از این به همراه نادران و توکلی درخواست مناظره با رئیس‌جمهور را مطرح کرده بود، با بیان اینکه هنوز به این درخواست پاسخی داده نشده است؛ در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور در دیدار نوروزی با نمایندگان گفت: اقای احمدی‌نژاد اعلام کرده‌اند که دعوا ندارند و نمی‌خواهند مناظره کنند، اما ما هم می‌گویم دعوا نداریم و منظور ما از مناظره دعوا نیست.

وی افزود: وقتی آقای احمدی‌نژاد ادعا می‌کند که از کارشناسان اقتصادی مجلس کارشناس‌ترند و معتقدند که کارشناسان اقتصادی مجلس چیزی نمی‌دانند و معلوم نیست که چه مدرکی دارند و از کجا گرفته‌اند؟، باید بتوانند در مناظره‌ای به این ادعاها پاسخ دهند. ما سه نفر هم می‌خواهیم به شکل جداگانه با ایشان مناظره کنیم و بدانیم آثار و تبعات درآمدی 40 هزار میلیارد تومانی دولت از محل هدفمند کردن یارانه‌ها چقدر است.

نماینده تهران در واکنش به اظهارات معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، تاکید کرد که خواستار مناظره با شخص احمدی‌نژاد است نه میرتاج‌الدینی.