دیدگاه آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی درباره روز تعاون؛

ایلنا: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت روز تعاون به بیان دیدگاههای خود پرداخت.
به گزارش ایلنا، در یادداشت‌آیت الله هاشمی رفسنجانی به منابت روز تعاون آمده است:
تعاون از مصدر «تفاعل» دو معنای لغوی و اصطلاحی دارد که در هر معنا روح همکاری نهفته است و از لحاظ فرهنگ، ریشه در تاریخ زندگی اجتماعی بشر دارد.
سیر تدریجی زندگی انسان‌ها از غارنشینی انفرادی به شهرنشینی اجتماعی نشان می‌دهد که ابنای بشر تعاون و همکاری همنوعان را ضرورت اجتناب ناپذیر تداوم حیات خویش می‌دانند و در این راستا تعاملات را از سطوح قبیله‌ای و جغرافیای ملی که کشور نامیده می‌شود، فراتر گرفته‌اند و به جامعه بین الملل می‌اندیشند و تأسیس مجامع و مراکز جهانی مانند کشتیرانی، هواپیمایی، آژانس هسته‌ای و... شاهدی روشن برای این رویکرد می‌باشد.
جمهوری اسلامی ایران نیز در نخستین ماه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جمع خبرگان تدوین قانون اساسی، توجه عمیقی به مقوله تعاون برای رونق جامعه مخصوصاً در بعد اقتصادی کرده و این توجه در بازنگری سال 1368 نیز مورد تأکید قرار گرفته است، اما متأسفانه برداشت‌های سطحی از بندهای مربوطه و بعضاً تفکرات افراطی در دو مقوله دولتی کردن امور و بخش خصوصی، نگذاشت تعاونی‌ها رونق بگیرند و آن مطالب جنبه عملیاتی به خود نگرفته‌اند.
با توجه به اهمیت موضوع، مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تدوین سیاست‌های کلی و بعدها تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله و حتی در اصلاح سیاست‌های صدر و ذیل اصل 44 قانون اساسی، با تکیه بر عقبه بسیار علمی و کارشناسی، نگاهی منطقی به مباحث مربوط به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی کرده که ماحصل آن، مصوبات بسیار مترقی است که آن هم به خاطر مسائلی که همگان می‌دانند، همچنان بر روی کاغذ مانده و در مرحله اجرا چنان موانع و محدودیت‌هایی ترسیم شده که متقاضیان فعالیت در بخش تعاونی به قول معروف عطایش را به لقایش می‌بخشند.
درباره اهمیت تعاونی‌ها توجه همگان را به یکی از مشاهدات خویش در اولین سفرهای خارجی پس از انقلاب جلب می‌کنم که در سفر به ژاپن دیدم که شرکت عظیم صنایع الکترونیکی سونی سرمایه‌های خویش را از سهام تک تک مردم فراهم کرده که با قطرات دارایی خویش دریایی را خلق کرده‌اند.
به یاد دارم که در همایشی که دو سه سال پیش بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در تالار علامه امینی دانشگاه تهران به خاطر تسریع در اجرای سیاست‌های اصل 44 برگزار شده بود، شرکت کردم و در آن همایش بسیجیان را که یکی از اقشار ذی حق در جامعه می‌دانم، ترغیب به ورود به بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در قالب تعاونی‌ها کردم. اما متأسفانه هیچ حرکتی را در این مسیر حتی در دورنما هم نمی‌بینم.
چینی‌ها ضرب المثلی دارند که می‌گویند «به جای اینکه به افراد هر روز یک ماهی بدهید، به آنها تور ماهیگیری بدهید تا خودشان صید کنند.» این مثل در شرایط امروز جامعه ما مصداق کامل دارد.
متأسفانه جامعه را به فرهنگ اشتباه «همه یا هیچ» عادت داده‌ایم و علی‌رغم شعارهای فراوانی که برای کم کردن تصدی گری‌های دولت می‌دهیم، در عمل جامعه را به سمتی سوق می‌دهیم که حتی تقویت بخش خصوصی را ترویج سرمایه داری زالو صفتی می‌نامیم.
در صورتی که در مصوباتی که به تأیید مقام معظم رهبری هم رسیده، آمده است که یکی از مصارف درآمدهای حاصل از واگذاری‌ها، تقویت بخش تعاونی است تا مردم یا اقشار مختلف با تشکیل شرکت‌های سهامی عام، هم برای کم کردن معضل بیکاری گام بردارند و هم با احساس مالکیت در راه ارتقای کیفیت و به‌تبع آن رونق اقتصادی بکوشند.
باید به این نکته توجه داشته باشیم که تشکیل تعاونی‌ها و تقویت بخش خصوصی، نه تنها از مسئولیت‌های دولت نمی‌کاهد، بلکه تبدیل وظیفه اجرایی دولت به وظیفه نظارتی آن هم از جایگاه کلان باعث رشد بهره‌وری در کشور می‌شود که الان در مثلث انسان، منابع و ماشین یکی از ضعف‌های عمده ما می‌باشد.

اعلام نتایج نهایی دانشگاه آزاد

آفتاب: نتایج نهایی آزمون سراسری سال 89 رشته های پزشکی و غیر پزشکی دانشگاه آزاد اعلام شد که بر اساس نتایج این آزمون بیش از 500 هزار نفر از داوطلبان در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد پذیرفته شدند که از مهرماه امسال وارد دانشگاه‌ها می‌شوند. 

داوطلبان می‌توانند از طریق سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد به نشانی www.azmoon.com با ارائه مشخصات فردی و با شماره داوطلبی، کارنامه خود را مشاهده کنند.

اطلاعیه مربوط به زمان و چگونگی ثبت نام از داوطلبان روز دوشنبه 15شهریورماه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آزمون به آدرس www.azmoon.net روزنامه‌های آفرینش و فرهیختگان در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد.

به گفته مهراد - معاون اجرایی مرکز آزمون دانشگاه آزاد قبول شدگان 20 تا 25 شهریور فرصت دارند با مراجعه به واحدهای دانشگاهی پذیرفته شده نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

وی از شرکت 800 هزار
داوطلب در این آزمون خبر داد و افزود: در نهایت بیش از 500 هزار نفر در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد پذیرفته شدند

رتبه‌های اول تا سوم کنکور رشته‌های پزشکی و غیر پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد.
مجموعه ریاضی و فنی مهندسی

پیام میرحسین موسوی درتقبیح حملات به خانه کروبی

در پی اقدامات وحشیانه ی «اوباش بسیجی نما» و حمله سازمان یافته ی دولتی به منزل آقای کروبی، میرحسین موسوی درمیرحسین موسوی

پیامی ضمن تقبیح این عمل، آن را نشان ازگم کردگی راه اقتدارگرایان و همچنین مقوم اراده ی مردم برای نیل به آزادی دانست.

به گزارش کلمه متن پیام موسوی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

حمله اوباشان رو سیاه به منزل حجت الاسلام و المسلمین کروبی یار شجاع مردم در شب قدر نشان از ره گم کردگی اقتدار گرایان است. آنها با این اقدامات سازمان یافته که حدود ۵روز است زیر نظرنیروهای انتظامی و امنیتی آغاز شده است نشان دادند که اشغال قدس شریف و دشمنی با اسرئیل بهانه است دشمن واقعی اقتدارگرایان کروبی و شخصیتهای امثال او و سایر آزادیخواهان است. همانطور که در ۲۲ بهمن نشان داده شد که مقصد اقتدار گرایان نه جشن پیروزی انقلاب بلکه مراسمی برای چنگ و دندان نشان دادن به آزادی خواهان و ملت سبز ایران است.

فاجعه حمله به منزل جناب اقای کروبی که به دنبال حمله به منازل مراجع عالیقدر در قم و شیراز صورت می گیرد بهترین نشان خوف اقتدار گرایان از جنبش مردمی و نیز بهترین دلیل برای ابزاری شدن همه شعار ها و مراسم و مناسک اسلامی وانقلاب است طرفه آنکه از سوی سازمان دهندگان این اقدامات مفتضحانه، سال و روز هم برای پایان عمر ظلم اسرئیل اعلام می شود. ما می گوئیم شما با این اقدامات سیاه و نفرت بر انگیز اراده معطوف به آزادی مردم را نمی توانید سد کنید بلکه راه نیل به آزادی را برای آزادی خواهان کوتاه تر می کنید.

افطاری رئیس جمهور برای بازیگران

به گزارش خبرنگار سیاسی مشرق، قرار است امروز جمعی از هنرمندان و اهالی سینما و تلویزیون با رئیس جمهور دیدار کرده و افطار را میهمان نهاد ریاست جمهوری باشند.
گفته می شود از بیش از 150 کارگردان، بازیگر و هنرمند سینما و تلویزیون برای این دیدار دعوت شده است.
از محمدحسین لطیفی، جمشید هاشم پور، مهران مدیری، حسن جوهرچی، حمید گودرزی، جمال شورجه، شهره لرستانی، مسعود ده نمکی، الهام حمیدی، افسانه بایگان، ماهچهره خلیلی، لیلا بلوکات به عنوان برخی از میهمانان این برنامه نام برده می شود.
گفته می شود برخی بازیگران دیگر از جمله محمدرضا شریفی نیا، مهناز افشار، الناز شاکردوست و محمدرضا گلزار نیز جزو مدعوین هستند که هنوز حضور یا عدم حضورشان در این مراسم مشخص نیست.
از چندی پیش دفتر رئیس جمهور ارتباط خود با هنرمندان و بازیگران را به شدت افزایش داده و دیدارهای متعددی با این قشر ترتیب داده و کوشیده تا برخی مشکلات پیش روی فعالیت های آنان را مرتفع کند

حمله به منزل مهدی کروبی

سحام نیوز: از دقایقی قبل تعداد زیادی موتور سوار اقدام به محاصره ی تمامی کوچه های اطراف منزل مهدی کروبی نمودند.
به گزارش خبرنگار سحام نیوز با ورود این افراد دور جدیدی از تهاجمات در حال تدارک و سازماندهی میباشد.
این افراد قصد ورود به منزل رادارند.

اخبار تکمیلی در ادامه خواهد آمد